Google Search Console – Poradnik

Google Search Console – poradnik

Z tego tekstu dowiesz się:
– co to jest Google Search Console
– jak podpiąć swoją stronę pod Google Search Console
– jakie dane możesz z niego otrzymać
– dlaczego warto korzystać z tego narzędzia?
– jak wysoko moja strona pokazuje się w google?
– dlaczego moja strona nie wyświetla się w google?
– „jak zgłosić swoją stronę do Google” 😉

Przez długi czas szukałem dobrego poradnika pozwalającego na sprawne posługiwanie się Google Search Console i niestety nie znalazłem go. Poświęciłem więc swój czas na naukę obsługi popularnego GSC i przyznam szczerze – zakochałem się w tym narzędziu (choć ma swoje wady) i z perwersyjną przyjemnością codziennie czekam na odświeżenie wyników i z szerokim uśmiechem je oglądam.

Google Search Console – co to jest?

Google Search Console to narzędzie do zarządzania obecnością witryny w wynikach wyszukiwania (alternatywą w Bingu jest Webmaster Tools, w Yandex – Yandex.Webmaster) – jak reklamuje je samo Google „GSC pozwoli Ci zmierzyć ilość ruchu pochodzącego z wyszukiwarek, rozwiązać problemy i sprawić, by Twoja witryna wyglądała świetnie w wynikach wyszukiwania”.

Dzięki Google Search Console rozwiążemy dwa podstawowe problemy, na które napotykają się zwłaszcza najmłodsi adepci pozycjonowania:

  • „A na której pozycji jest moja strona / jak wysoko moja strona pokazuje się w google?” – tak, GSC pozwala w łatwy sposób sprawdzić na której pozycji wyświetla się dana strona. Oczywiście, wynik jest orientacyjny (ze względu na mnogość czynników wpływających na pozycję witryny i np. spersonalizowane wyszukiwania), ale z moich obserwacji wynika, że margines błędu to około 10% i i jest znacznie bliższy prawdy niż w innych, komercyjnych narzędziach.
  • „A na jakie frazy wyświetla się moja strona” – to część, za którą lubię Google Search Console najbardziej, w łatwy sposób pokaże nam na jakie frazy wyświetlała się ostatnio nasza witryna, na jakich pozycjach i ile osób w nią kliknęło. Dzięki temu wiemy, na jakie frazy powinniśmy zoptymalizować witrynę i w krótkim czasie możemy uzyskać znaczący ruch na naszej stronie WWW.

Mojej strony nie ma w google – jak zacząć?

Choć dla początkujących narzędzie Google Search Console może wyglądać na nieco skomplikowane – nie ma się czego obawiać. Oczywiście, jak w przypadku każdego narzędzia od koncernu z Mountain View, wymagane jest konto Google. Wchodzimy w link:

https://search.google.com/search-console/about?hl=pl

I logujemy się wspomnianym już kontem Google. Zazwyczaj pierwszy widok to ten, w którym możemy dodać naszą stronę do Google Search Console i możemy to zrobić na dwa sposoby, widoczne poniżej.

google search console ekran dodawania nowej witryny

Pierwszy z nich jest dostępny od niedawna i zdecydowanie zalecany bardziej zaawansowanym użytkownikom, którzy mają dostęp do ustawień DNS domeny – z tego względu pominę jego opisywanie na rzecz prostszych rozwiazań, czyli dodania strony z prefiksem adresu URL. Co ważne – łącznie dodajemy cztery kombinacje witryn! W wersji z przedrostkiem -www i bez niego, a także http:// i https:// (dla certyfikatów SSL).

Google Search Console – jak czytać dane?

Podstawowy widok w zakładce „Przegląd” składa się z trzech elementów:

Skuteczność

Skuteczność będzie najprawdopodobniej najczęściej odwiedzanym z raportów w Google Search Console. Podstawowy widok pokazuje nam niezbyt dużo informacji, albowiem tylko kliknięcia na przestrzeni czasu.

Cała magia dzieje się dopiero po kliknięciu w „otwórz raport”, naszym ukazuje się szczegółowy widok tego co działo się na naszej stronie, podzielony na cztery główne kategorie –

  • „Łączna liczba kliknięć” (z organicznych wyników wyszukiwania),
  • ” Łączna liczba wyświetleń” (tzw. SERP-ów, Search Engine Results Page, czyli po prostu wyników wyszukiwania),
  • „Średni CTR” (Click Through Rate, czyli współczynnik pokazujący jaki procent osób, które zobaczyło wynik wyszukania z naszą stroną kliknęło w niego)
  • „Średnia pozycja” (uśredniona pozycja naszej strony na dane słowo kluczowe w danym okresie)

Nie przejmujcie sie, jeśli z początku wykres ten będzie wyglądał nieco chaotycznie, każdą z tych kategorii można „odklikać” i włączyć / wyłączyć jej widoczność.

Poniżej tego widoku, znajdziemy listę wszystkich słów kluczowych, na które pojawia się nasza witryna. To miejsce to kopalnia wiedzy o tym skąd pochodzi ruch, czego ludzie tak naprawdę szukają, jak naszą witrynę ocenia Google. Na wiele z tych czynników mamy wpływ, na przykład CTR możemy zwiększać poprzez testowanie róznego rodzaju meta tagów – po jakimś czasie znajdziemy ten, który jest najbardziej efektywny. Ponadto, mamy mozliwość zdobycia tutaj bardziej zaawansowanych informacji – jakie strony są dla nas najbardziej efektywne, z jakich krajów mamy ruch, z jakich urządzeń korzystają użytkownicy naszego serwisu.

To na co warto zwrócić uwagę, w większości dostępnych poradników do Google Search Console jest pomijane – polecam pobawić się z menu na górze, które pozwala nam na zaawansowane filtrowanie wyników wyszukiwania. Oprócz wyboru konkretnego przedziału czasu, mamy możliwość porównania zmian w czasie (to jest świetna rzecz, pozwala nam obserwować np. wzrosty lub spadki pozycji), a także pozwala wyfiltrować np. poszczególne słowa kluczowe, co jest szczególnie przydatne gdy nasza strona wypozycjonowana jest na wiele słów kluczowych.

Stan

Zakładka stan w Google Search Console pozwala nam uzyskać kilka istotnych informacji o stanie indeksowania naszej witryny. Zapoznamy się tam z błędami indeksowania (np. strony kierujące do błędu 404, problemy z indeksowaniem), liczbę prawidłowo zaindeksowanych stron (czyli czy na pewno Google zauważył wszystkie nasze podstrony) oraz liczbę stron wykluczonych. Poniżej znajdziecie szczegółowe wyjaśnienia poszczególnych pozycji.

Ulepszenia

Ulepszenia dotyczą wszystkich uwag, które mogą nam pomóc w pozycjonowaniu naszej witryny – na przykład gdy nasza strona to sklep internetowy, znajdziemy tam informacje o brakujących tagach Schema.org, które pozwolą wzbogacić nasze wyniki wyszukiwania.

„Dlaczego moja strona nie wyświetla się w google”

Sporo osób nie znających jeszcze tajników indeksowania witryn, staje przed dylematem jak temu Google’owi powiedzieć, że nasza witryna istnieje. O zgrozo, pojawiło się sporo firm, które specjalizują się „w zgłaszaniu stron do Google” za pieniądze – zaznaczam, nie ma takiego pojęcia bo Google samodzielnie indeksuje strony, można mu tylko czasem w tym trochę pomóc.

A w jaki sposób?

Tworząc na stronie WWW sitemapę i dając znać Google’owi, że taka witryna / sitemapa istnieje. Po kolei:

Czym jest sitemapa?

Jak sama nazwa wskazuje, to coś w rodzaju „mapy drogowej / listy”, która informuje Google o tym, jaką strukturę ma dana strona i jakie treści można na niej znaleźć. Jest to szczególnie przydatne w przypadkach, gdy rzeczywista struktura strony nie odpowiada tej widocznej dla jego twórcy – np. gdy niektóre strony nie są podlinkowane w menu.

Zakładam, że większość prostych (i nie tylko) stron w sieci powstała w oparciu o WordPressa, dlatego najprościej sitemapę utworzyć w oparciu o wtyczkę. Ja ze swojej strony mogę polecić dwie, których funkcje są właściwie identyczne i stosuje je zamiennie w oparciu o aktualną pogodę, sytuację geopolityczną na świecie, czy po prostu jak mam  ochotę.

Jedna z nich to znany, lubiany i szanowany Yoast SEO (za darmo), druga to największy konkurent, umiłowany przez SEO guru – Rank Math SEO (też za darmo, a jak). Przejście przez podstawowy konfigurator w jednym i drugim narzędziu, spowoduje automatyczne utworzenie sitemapy, która będzie od teraz dostępna (standardowo) pod linkiem www.twojawitryna.pl/sitemap_index.xml i wygląda mniej wiecej tak:

Kopiujemy końcówkę linku tj. „/sitemap_index.xml” i wklejamy ją w zakładce Mapy Witryn w narzędziu Google Search Console – tak jak na obrazku niżej. Od tej pory bot Google co jakiś czas będzie odwiedzał daną mapę witryny w poszukiwaniu zmian na stronie. Polecam zacząć od tego tworzenie każdej nowej witryny, powinno to znacząco przyspieszyć czas indeksowania strony i zapewnić jej nieco wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania.

Podsumowanie

Mam nadzieje, że ten poradnik do Google Search Console pozwoli Wam na ulepszenie tego w jaki sposób Google widzi Waszą pozycję albo na znalezienie odpowiedzi na pytanie, dlaczego Twoja strona nie wyświetla się w Google. Jeśli w trakcie Waszej przygody z Google Search Console pojawią się jakieś pytania, z chęcią na nie odpowiem. Wysokich pozycji!

P.S: Jak zawsze mam nadzieje, że tekst przypadł Ci do gustu i nieco pomógł w zrozumieniu tematu. Jeśli tak i chcesz więcej – możesz polubić stronę na Facebooku TUTAJ albo np. dodać się do listy mailingowej po prawej. Dzięki!

Picture of Arek Morawski

Arek Morawski

Posiadam +10 lat doświadczenia w marketingu, głównie na stanowiskach Head of Marketing, gdzie zarządzałem zespołami i różnymi obszarami marketingu. Aktualnie wykładam przedmioty związane z marketingiem na Uniwersytecie WSB Merito. Jeden z pierwszych w Polsce growth hackerów, marketer, internetowy podróżnik. Moją pasją jest SEO i marketing afiliacyjny. Prywatnie przyjaciel Dalajlamy i Obamy. LinkedIn
Picture of Arek Morawski

Arek Morawski

Posiadam +10 lat doświadczenia w marketingu, głównie na stanowiskach Head of Marketing, gdzie zarządzałem zespołami i różnymi obszarami marketingu. Aktualnie wykładam przedmioty związane z marketingiem na Uniwersytecie WSB Merito. Jeden z pierwszych w Polsce growth hackerów, marketer, internetowy podróżnik. Moją pasją jest SEO i marketing afiliacyjny. Prywatnie przyjaciel Dalajlamy i Obamy. LinkedIn

Kompleksowa platforma do zarabiania przez Internet

Może Cię zainteresować...

Scroll to Top