Z wizytą na TES Affiliate Conference w Pradze
Coraz większą część mojej pracy (ale także coraz większą część moich zainteresowań) stanowi marketing afiliacyjny, dlatego też gdy jeden z naszych partnerów Mobipium zaprosił nas na konferencję TES Affiliate Conference w Pradze – nie mogłem powiedzieć nie. Prawdę mówiąc – nie mogłem się doczekać tego wyjazdu. Dzisiejszy wpis ma stanowić swego rodzaju podsumowanie eventu i wszystkich wydarzeń z ubiegłego tygodnia.
Przy okazji serdecznie zapraszam do dołączenia do polskiej grupy zrzeszającej działających w marketingu afiliacyjnym. Można ją znaleźć pod TYM linkiem 🙂
Marketing afiliacyjny – co to jest?
Marketing afiliacyjny to bardzo szybko rosnąca gałąź marketingu, w której sprzedawca (produktu lub usługi) deleguje część swoich działań marketingowych na innych partnerów (takich jak np. porale internetowe, blogerzy, reklamodawcy) najczęściej w zamian za udział w zyskach. Modeli współpracy i zarobku na afiliacji jest naprawdę sporo. Coraz więcej marketerów interesuje się afiliacją, m.in. dlatego, że rynek ten rośnie bardzo szybko i w stosunkowo łatwy sposób można zapewnić sobie znaczne dochody. Z drugiej strony – nie jest to branża, w którą można wejść z ulicy, wymaga sporo wiedzy i marketingowych umiejętności, a najlepsi z branży bardzo mocno strzegą swoim tajemnic – trudno dostać się w to dość hermetyczne towarzystwo.
TES Affiliate Conference – where affiliates, media buyers, advertisers and publishers meet
Konferencja TES to jedna z największych konferencji dotyczących marketingu afiliacyjnego w Europie (jeśli nie największa). Odbywa się dwa razy do roku, raz w Pradze, a raz w niedaleko Lisbony. W tym roku na praską edycję zarejestrowanych było przeszło dwa tysiące użytkowników – afiliantów, reklamodawców, wydawców, kupujących reklamy czy sieci afiliacyjnych. (Nie)stety większość osób reprezentowała branżę Adult / Dating, bardziej interesujących kategorii takich jak np. nutra było dość mało. Zdziwiła mnie tak samo niewielka ilość osób z naszego kraju, oprócz nas spotkałem tam tylko ekipę Ceneo.
Cała konferencja była zorganizowana z dużym rozmachem – do dyspozycji uczestników na 4 dni oddano cały hotel w centrum Pragi, każdy miał zapewnione wyżywienie (+alkohol), słodycze bez ograniczeń, każdego dnia wieczorami odbywał się grill, a w piątek i sobotę wieczorem – impreza w jednym z największych praskich klubów. Wszystko to sprawiało, że networkowało się całkiem miło.
Głównym celem całej konferencji był networking i okazji do tego było naprawdę sporo. Większość ze sponsorów imprezy miała swoje stanowiska, przy których swobodnie można było porozmowiać o współpracy, bardzo często ludzie też zaczepiali się na korytarzach bo dzięki identyfikatorom można było bez problemów znaleźć dla siebie odpowiednie osoby.
Warsztaty, wykłady, spotkania
W trakcie eventu była cała masa wykładów i warsztatów, w tym dwa oznaczone jako „Keynote”. Od nich zacznę, bo rzeczywiście na takie miano zasłużyły i warto było pojechać do Pragi tylko dla nich samych.
Pierwszy z nich to wykład z człowiekiem o imieniu Dave Whitley, bardziej znanym jako Iron Tamer. Była to typowa mowa motywacyjna, która miała nam pokazać, że wszystko jest możliwe i warto pozbyć się swoich ograniczeń. Najlepszym przykładem tego był sam Iron Tamer, który w trakcie pokazu wygiął całkiem gruby klucz francuski i podarł talię kart na pół. Część z jego możliwości możecie zobaczyć tutaj.
Gościem drugiego spotkania był Chester Santos – człowiek z kosmiczną wręcz pamięcią, który potrafi np. zapamiętać układ talii kard w dwie minuty. Gdy wszedł na salę i witał się z każdym z imienia, większość osób pomyślała najpewniej „o jaki grzeczny człowiek / jaki świr” – zwłaszcza, że temat prezentacji mógł być początkowo nie do końca jasny. Największe zdziwienie przyszło jednak w momencie gdy Chester w połowie wykładu wymienił każdą osobę na sali z imienia (a było ich naprawdę sporo). W trakcie swojego warsztatu Chester przedstawił kilka bardzo fajnych technik zapamiętywania informacji, które mogą przydać się naprawdę każdemu – od ucznia do przedsiębiorcy. Więcej o Chesterze tutaj.
Oprócz tych dwóch większych wykładów, w trakcie eventu była cała masa mniejszych spotkań. Największa wada organizacyjna? Poszczególne warsztaty odbywały się tylko raz, w dodatku w ciągu jednej godziny startowało kilka z nich, przez co niestety byliśmy zmuszeni z niektórych zrezygnować. Najbardziej inspirujące dla mnie były:
- Affiliate Marketing With Interactive and Personalized Content – Dr. Saksham Sharda opowiedział o tworzeniu intereaktywnej zawartości stron bez kodowania w celu pozyskania i zwiększenia zaangażowania użytkowników;
- Seminar: How to Use Facebook Ads to Build a Sales Engine – Jason Hunt (nie ten Jason Hunt, inny) opowiedział o tworzeniu lejków sprzedażowych;
- Seminar: Spy your way to 4 figures a day – Ido Oz przedstawił działanie narzędzia do szpiegowania reklam konkurencji MagicAdz – jak dla mnie była to chyba najlepsza prezentacja całej konferencji;
Podsumowanie
Zdecydowanie warto było pojechać na TES Affiliate Conference w Pradze. Konferencja bardzo otworzyła mi oczy na temat marketingu afiliacyjnego. Nie dziwi mnie już, że wydatki na tę gałąź rosną tak szybko i wiem, że afiliacja będzie stanowić jedną z najdynamiczniej rosnących gałęzi marketingu i wiem też, że w najbliższym czasie jeszcze mocniej będę działał w tym temacie.
Jeśli chcesz przeczytać więcej podobnych treści, zapraszam do zostawienia lajka – o, na przykład tutaj.